Allt mer av den globala tillväxten ökar i ett litet antal storstadsområden. De fyrtio största har visserligen bara arton procent av världens befolkning men de står idag för nästan sjuttio procent av världsekonomin.

Det är hit befolkning och köpkraft koncentreras, det är här utvecklingen sker, byggande, produktion, forskning och utbildning. I takt med befolkningsökning och migration fortsätter de här regionerna att knyta till sig närliggande städer, vägar och räls bildar nätverk. Befolkning och ekonomi knyts samman i dessa allt större megaregioner, var och en större än de flesta länder och var och en med sina särpräglade möjligheter, ekonomi och industri. Expansionen fortsätter genom ett allt större omland knyts samman med samordnade investeringar i det gemensamma goda: pendeltåg, motorvägar, utbildning och flygplatser.

Av världens tio största megaregionerna finns sex i Asien och bara ett dussin asiatiska megaregioner står nu för huvuddelen av regionens välstånd, tillväxt och handel. Varken Asien, Kina eller Indien är alltså marknader, de är skärgårdar av möjligheter. Det är inte längre frågan om vilket hav man ska segla på, det handlar om vilken ö man väljer att gå i land på. Att välja megaregion handlar om att välja brohuvud, en avgränsad marknad där man under många år framåt kan utveckla nätverk, organisation, försäljning, distribution och marknadsföring.

För svenska företag som vill söka sig ut är detta avgörande. Megaregioner har ersatt länder som marknadsdefinition. När allt mer av världens välstånd och utveckling samlas i ett mindre antal lättöverskådliga områden är det dit som uppmärksamhet och resurser måste fokuseras - det är där tillväxten sker och möjligheterna formas.