De flesta som i dag ger sig ut i Asien för att initiera samarbete, etablera verksamhet, köpa in eller sälja gör det för första gången och de svåraste hinder vi möter tycks förutom byråkrati vara att hantera kulturella skillnader, skapa goda relationer och hitta rätt samarbetspartners. Kan man förstå lite grann av motpartens kulturella värderingar och varför människor, verksamheter och för all del också myndigheter beter sig som de gör blir det säkert mycket lättare att skapa fruktbara relationer.

Dessutom är det inte längre bara den utsände som måste förstå sin motpart och kunna anpassa sitt umgänge och budskap för framgång - det handlar numera nästan om oss alla, eftersom allt det främmande som en gång bara fanns i avlägsna hamnar i dag finns i det dagliga arbetet även här hemma: på service­kontoret, i ordertelefonen, på fakturaavdelningen och i konferensrummet.

Redan vardagsumgänge över kulturgränser kan vara svårt nog, i affärslivet är det ännu svårare när man över organisationsgränser och hierarkier måste förhandla fram beslut, argumentera för förändring och lösa konflikter – det krävs numera tvärkulturell kompetens på allt fler befattningar.

Att leda, förhandla och driva verksamhet i flerkulturella organisationer eller på plats i Asien kräver alltså mer än bara professionell kompetens – det kräver förmåga att växla social kod. Vår intuition räcker inte, den leder oss fel, det krävs ett nytt synsätt, en ny medvetenhet. Det handlar inte om att göra om sig eller förklä sig, det handlar om att förstå vilka sociala signaler som behövs i stunden för att det budskap man vill förmedla ska få avsedd effekt.