Inget företag, ingen verksamhet, har i dag råd med att inte ha ett Asienperspektiv i sina strategiska planer. Tiden är emellertid knapp – lika snabbt som möjligheter uppstår kommer också lokala konkurrenter. Kunskap är i dag gränslös, och just nu sitter någon någonstans i Asien och filar på ett alternativ till vad ditt företag erbjuder. Den lösningen kommer att vara kundnära, kostnadseffektiv och ha kort tid till marknad. Den globala konkurrensen, där inte minst mindre och mellanstora företag framgångsrikt tar för sig, visar på nya sätt att nå ut på nya marknader.

Att nå ut globalt är inte längre en fråga om ”export” därför vi är idag alla del av den globala ekonomin - det är snarare frågan om att välja var och hur man vill deltaga. Skall vi vara framgångsrika måste vi kunna spela offensivt på bortaplan med vad det innebär av kunskapsinsamling, marknadsöverblick, praktisk anpassning och rätt kompetens både på fältet och hemma. Den nya världsbilden påverkar nämligen företagets alla fundamenta som till exempel internt samspel, beslutsdelegering och kompetensförsörjning.

Inte minst behövs ett nytt strategiskt perspektiv; den snabba tillväxten av såväl marknader som potentiella konkurrenter kräver en bredare marknadsöverblick och tvärkulturell kompetens än vad de flesta företag och verksamheter har idag. Det är utmaningar som alls inte är oöverstigliga - det krävs egentligen bara en vilja att se på den egna verksamheten, konkurrenter och framväxande marknader ur ett annat perspektiv än vad man varit van vid.